גידול חוט השדרה

גידולים יכולים להופיע בתוך חוט השדרה (תוך-מדולרי), מחוץ לחוט השדרה, בתוך המעטפות שלו, (תוך-דורלי חוץ-מדולרי) או מחוץ למעטפות, ובעצמות של עמוד השדרה (חוץ-דורלי).
רוב הגידולים החוץ-דורליים הם גרורות מאיברים אחרים בגוף ומיעוטם ראשוניים, אך לגבי הגידולים התוך-דורליים חוץ-מדולריים או תוך-מדולריים – המצב הפוך. הסיבות לקיומם של גידולים ראשוניים של עמוד השדרה או חוט השדרה - אינן ידועות.

גידולים תוך-מדולריים - השכיחים ביותר הם: אסטרוציטומה שמקורה בתאי אסטרוציטים. שיא ההופעה בגילי 30 עד 50, ושכיחות זהה בין גברים ונשים; אפנדימומה, שמקורה בתאי אפינדימה, שכיחה בעיקר בחלק התחתון של חוט השדרה.
גידולים תוך-דורליים חוץ-מדולריים - רובם שפירים, השכיחים בהם הם מנינגימומה, שמתפתחת ממעטפת חוט השדרה, או נירינומה (הקרויה גם שוונומה) שמקורה בשורשי העצבים שמוצאם מחוט השדרה.
גידולים חוץ-דורליים הם השכיחים ביותר. לרוב אלה גידולים ממאירים ורובם גרורות מאיברים אחרים בגוף. השכיחים הם: לימפומה, גידולים בריאה, בשד, בערמונית (פרוסטטה), בבלוטת התריס ובכליה.

גידולים ראשוניים של עמוד השדרה הם פחות שכיחים, חלקם ממאיר - סרקומה אוסטיאוגנית, כונדרוסרקומה, סרקומה ע"ש יואינג - וחלקם שפיר כגון אוסטיאומה, המאנגיומה, כונדרומה. גידולים אלה יכולים לגרום להרס עצם בחוליות עם חוסר יציבות ועיוות של עמוד השדרה ולחץ על חוט השדרה.

 

סימפטומים:

הסימנים של גידולים שדרתיים הם כאב ורגישות מקומיים, כאב מוקרן לגף אחד או ליותר, סימני פגיעה בחוט השדרה הכוללים חולשה בגפיים, הפרעות תחושה והפרעות בשליטה על הסוגרים. כשהגידול ממוקם בצוואר, נפגעות הידיים והרגליים, ובגידול מתחת לצוואר - הפגיעה רק ברגליים.

 

דרכי טיפול:

הטיפול בגידולים תוך-מדולריים וחוץ-מדולריים תוך-דורליים מבוצע בכריתה של הגידול תוך שמירה על תפקוד חוט השדרה. בגידול ממאיר מוסיפים הקרנות ו/או כימותרפיה.
גידולים חוץ-דורליים – כיוון שרובם ממאירים, לא ניתן להגיע לריפוי. מטרת הטיפול היא לשפר או למנוע החמרה בתפקוד הנירולוגי, תוך ביצע ניתוח לשחרור הלחץ מחוט השדרה וקיבוע עמוד השדרה. בקרב חלק מהחולים, הגרורה מתגלה לפני הגידול הראשוני והניתוח הוא הדרך לקביעת האבחון המדויק. חלק קטן מהגידולים החוץ-דורליים הם שפירים ואז הטיפול הוא בכריתה שלמה של הגידול, עם או ללא קיבוע.

ראשי > תחומי התמחות > גידול חוט השדרה
whatsapp iso image The Butterfly Button