טיקים

טיקים הם תנועות מוטוריות לא רצוניות ולא תפקודיות המופיעות אצל כ-5 אחוזים מהילדים ובני הנוער. הסיבה השכיחה ביותר לטיקים היא הפרעה סוציו-פסיכולוגית, ולא הפרעה נירולוגית או אורגנית כלשהי.
התנועות הן קצרות, מהירות ללא התראה מראש, ללא משמעות תפקודית, נשנות ובדרך כלל סטריאוטיפיות. בדרך כלל מעורבת בהן קבוצת שרירים אחת בלבד. התנועה יכולה להיות כיווץ של עפעפיים או של השרירים בזווית הפה או של שרירי כתף או יד.

אצל כעשירית מן החולים מעורבות בטיקים שתי קבוצות שרירים. לעיתים קרובות מתרחשת עלייה בתדירות התנועות, בעיקר במצבי לחץ נפשי קיצוני או קושי זמני להסתגל למצבים משתנים. התופעה הקלה ביותר של טיקים בקבוצת שרירים אחת חולפת בדרך כלל כעבור מספר שבועות.

התופעה הנרחבת שבה מעורבות מספר קבוצות שרירים, ממושכת יותר, שכיחה פחות אך עלולה להימשך גם לאורך מספר שנים. לעיתים מתלווים לטיקים התנועתיים מקבוצה זו גם טיקים ווקליים (קולות) – תופעה המוגדרת תסמונת טורט. מדובר בקולות סתמיים, לעיתים לחישות, או קולות בלתי מוסברים וללא גירוי מוקדם. התופעה היא משפחתית, מתחילה לפני גיל 21, ושכיחה אצל בנים פי ארבעה מאשר בקרב. הסיבה לתופעה איננה ברורה, אך עם הופעתה, בגיל 10-5, ניתן לומר כי היא תימשך לכל החיים.

בכמחצית מן המקרים יש עדות לתסמונת של חוסר ריכוז וקשב ו/או הפרעה אובססיבית. במקרים של תסמונת טורט יש לפנות לרופא לשם קבלת ייעוץ וטיפול קבוע בתרופות. במחצית ממקרים אלו קיימת עדות לתסמונת של הפרעת קשב וריכוז ו/או הפרעה טורדנית כפייתית.

whatsapp iso image The Butterfly Button