לישמניה – ״שושנת יריחו״

מחלת עור הנגרמת על ידי טפיל ומועברת בעקיצה של זבוב החול. עקיצת זבוב החול גורמת להעברת הטפיל מבע״ח הנושאים אותו(פסמונים בנגב ושפני סלע בשומרון), אל תוך העור. לאחר כניסת הטפיל הוא עובר תהליך "התבגרות", ויוצר את מחלת העור. העובדה שזבוב החול עף בגובה נמוך גורמת לכך שילדים נעקצים יותר ממבוגרים ולכן הם נוטים יותר ללקות בשושנת יריחו.

בישראל, כמו בארצות אחרות במזרח התיכון, המחלה שכיחה ונגרמת על-ידי שני סוגי טפילים: לישמניה מייג'ור ולישמניה טרופיקה. לישמניה מייג'ור קיימת בבקעת הירדן המרכזית, בערבה, במרכז הנגב וביישובי עמק בית שאן, ואילו לישמניה טרופיקה קיימת באזור ירושלים, באזור השומרון ובאזור הצפון.

אבחון:

נעשה בעזרת שתי שיטות: 1.משטח 2.בדיקת .PCR  

לצורך המשטח מגרדים את שולי הנגע העורי, ומזהים בעזרת מיקרוסקופ את הטפיל. זוהי בדיקה פשוטה ומהירה, והתשובה יכולה להתקבל בתוך כשעה.

בדיקת PCR נדרשת לשם אבחנה בין זני הטפיל השונים ובמהלכה לוקחים מעט חומר משולי הנגע ושולחים לבדיקה. התשובה במקרה זה מתקבלת בתוך מספר שבועות .

 

טיפול:

לאחר העקיצה נכנסת מערכת החיסון של הגוף לפעולה כדי להשמיד את הטפיל, לרוב בכוחות עצמה, אך זמן ההחלמה הוא ארוך: חצי שנה-שנתיים.

קיימות כמה אפשרויות לטיפול ב״שושנת יריחו״. את הטיפולים האלה נותן רופא עור, והם כוללים משחה בשם ׳לשקוטאן׳ למריחה על הנגע.
ניתן לטפל בנגעים גם באמצעות צריבתם בחנקן נוזלי. הצריבות נעשות אחת לשבוע או לשבועיים, ונדרשים כמה טיפולים בהתאם למיקום הנגעים ולגודלם. הצריבות עלולות לגרום, במקרים מסוימים, להופעת שלפוחיות או כתמי פיגמנטציה בהירים.

אם המחלה מטופלת כראוי, הנגעים חולפים בתוך כמה שבועות. עם זאת, הנגעים יכולים לחלוף גם מעצמם, ללא כל טיפול, אך במקרה כזה הם נשארים הרבה יותר זמן. הנגעים שנגרמים מלישמניה מייג'ור עשויים להתרפא ללא טיפול בתוך ששה עד 12 חודשים, ואילו נגעים שנגרמים מלישמניה טרופיקה עשויים להתרפא מעצמם בתוך שנתיים.

בחולים לא מטופלים עלול להופיע כיב באזור הנגע, והמחלה עלולה להתפשט למקומות נוספים בעור או בגוף. גם לאחר טיפול עלולה לעיתים להישאר צלקת במקום העקיצה.

ראשי > תחומי התמחות > לישמניה – ״שושנת יריחו״
whatsapp iso image The Butterfly Button