הערכת גדילה בילדים

האם אתה מודאג בקשר לגדילה של ילדך? לעיתים שאנו מסתכלים על ילדנו ביחס לבני גילם עולה השאלה האם גדילתם תקינה או שמא הם נמוכים מבני גילם. ישנו מגוון רחב של ילדים בגבהים שונים באותו הגיל, אחדים גבהים ביחס לבני גילם ואחדים נמוכים באופן משמעותי. גנטיקה, מין, תזונה, פעילות גופנית, בעיות בריאות, איכות הסביבה, הורמונים וגורמי חיים אחרים, כגון תזונה ופעילות גופנית, משפיעים על גובהו ומשקלו של הילד, ורבים מגורמים אלה משתנים במידה ניכרת בהתאם למשפחה.

 

כיצד אנדוקרינולוגים ילדים יכולים לעזור לילדים בנושא הגדילה?

אנדוקרינולוגיה היא המדע החוקר את הבלוטות בגוף ואת ההשפעות של ההורמונים שהם מייצרים. הורמונים הם חומרים משוחררים למחזור הדם המסדירים תפקודי גוף רבים. חלקם של הורמונים אלה אחראים לגדילה והתבגרות. ילדים הם בני אדם בתהליך צמיחה ולהם פעילות הורמונאלית  ייחודית שונה מאוד מן המבוגרים האמורה להביא אותם בתהליך גדילה והתבגרות לבגרות וליצירת לגוף בשל.

הורים מודאגים לגבי ילדיהם וכיצד הם מתפתחים הן פיזית והן נפשית. הורים לעתים קרובות תוהים אם הגדילה של הילד שלהם היא נכונה ונורמלית. הם עשויים לשאול: האם הילד שלי נמוך מדי? כמה פוטנציאל גדילה נותר לו? כמה יכול לסייע הורמון גדילה, והאם הילד שלי זכאי לטיפול זה? אז איך יכול הורה לדעת אם הגובה והמשקל של הילד הוא "נורמלי", בין אם הוא מתפתח בצורה נכונה ובין אם בעיות בריאותיות משפיעות על צמיחתו? בדיקת הילד שלך על ידי אנדוקרינולוג ילדים יכולה לעזור לענות על השאלות האלה.

איך עקומות הגדילה יכולות לעזור בהערכת הגדילה של הילד?

עקומות הגדילה הם חלק בלתי נפרד מכל בדיקה של רופא הילדים, והם מציגים איך הילדים גדלים לעומת ילדים אחרים של אותו גיל ומין. הם גם מאפשרים לרופאים ואחיות לראות את התבנית של גובה הילד והמשקל ביחס לציר הזמן. בנות ובנים נמדדים על עקומות גדילה שונות משום שהם גדלים בדפוסים שונים ובקצב גדילה שונים.

אחוזונים הם המדדים המשמשים בעקומות הגדילה, אשר מראים היכן הילד נמצא ביחס לממוצע של בני גילו. על עקומות הגדילה, האחוזים מוצגים כקווים המצוירים בדפוסים מעוקלים. כאשר הרופאים מסמנים את משקל הילד ואת גובהו על התרשים, הם רואים באילו קווים המידות האלה נמצאות. ככל שהאחוזון גבוה יותר, הילד גבוה יותר בהשוואה לילדים אחרים בני אותו גיל ומין, בין אם זה גובה או משקל; ככל שמספר האחוזונים נמוכים יותר, כך הילד נמוך יותר. לדוגמה, אם משקלו של ילד בן 4 הוא באחוזון העשירי, פירוש הדבר כי 10% הילדים בגילו שוקלים פחות ממנו, ו -90% מהילדים בני 4 שוקלים יותר.

הרופא מפרש את עקומות הגדילה בהקשר לרווחתו הכללית של הילד, לסביבה ולרקע הגנטי שלו. לדוגמה, האם הילד פוגש אבני דרך התפתחותיות אחרות? האם יש סימנים אחרים לכך שילד אינו בריא? מה גובה ההורים של הילד? האם הילד נולד בטרם עת? האם הילד התחיל בגיל ההתבגרות מוקדם או מאוחר מהממוצע? כל אלה הם הגורמים שהרופא ישתמש בהם כדי לעזור לך להבין את המספרים על עקומת הגדילה של הילד שלך, ומה בדיוק המשמעות שלהם.

מה יכול להצביע על בעיה בגדילה של הילד?

בעיות הורמונליות המשפיעות על הצמיחה יכולות להיות בעלות השפעה משמעותית על רווחתו הגופנית והרגשית של הילד. אנדוקרינולוגים ילדים רגישים לנושאים אלה. נניח שהילד שלך גדל באותו דפוס עד שהוא היה בן שנתיים, ואז פתאום התחיל לגדול בקצב איטי בהרבה מאשר ילדים אחרים. זה עשוי להיות סימן לבעיה בריאותית, חשוב לציין כי ילדים עשויים להציג שינויים באחוזוני הגדילה בנקודות מסוימות של ההתפתחות, וזה יכול להיות נורמלי. זה נפוץ במיוחד במהלך הינקות ובגיל ההתבגרות. תבניות מסוימות של תרשימי גדילה יכולות לסמן בעיה בריאותית, כגון:

כאשר אחוזי גובה ומשקל של הילד שונים במידה ניכרת: נניח שגובהו של ילד או נערה נמצא באחוזון ה -40 ומשקלו נמצא באחוזון ה -85. אז זה אומר שהוא גבוה מ -40% מהילדים בגילם, אך שוקל יותר מ -85% מהילדים בגילם. זה יכול להיות בעיה. מצד שני, אם הם נמצאים באחוזון ה- 90 עבור גובה ומשקל ועוקבים אחר דפוס זה באופן עקבי לאורך זמן, זה בדרך כלל אומר שהם ילד רגיל שהוא פשוט גדול מהממוצע.

מהו האחוז האידיאלי לילד שלי?

אין מספר אחד אידיאלי. ילדים בריאים באים בכל הצורות והגדלים, ותינוק שנמצא באחוזון החמישי יכול להיות בריא בדיוק כמו תינוק שנמצא באחוזון ה -95. באופן אידיאלי, כל ילד ילך לאורך אותו דפוס צמיחה לאורך זמן, גדל בגובה ובמשקל באותו שיעור, ועם יחס תקין בין גובה ומשקל.

אם יש לך חשש לגבי הגדילה של הילד שלך ניתן לפנות להערכה של ד"ר אלון חיים, אנדוקרינולוג ילדים ומנהל היחידה לאנדוקרינולוגיה ילדים בסורוקה. בפגישה איתו ניתן יהיה להעריך את גדילת ילדך ובמידת הצורך להתוות תכנית אבחנתית וטיפולית.

ד"ר אלון חיים הינו מנהל מרפאת סכרת ואנדוקרינולוגיה ילדים ובנוסף, רופא בכיר במחלקת ילדים ד' במרכז רפואי סורוקה.

ראשי > מרכז המידע > הערכת גדילה בילדים
whatsapp iso image The Butterfly Button