הרטבת לילה אצל ילדים

הרטבת לילה היא בעיה נפוצה מאוד בילדים הגורמת לעול פיזי ונפשי כבד על הילד ועל משפחתו. למרות מחקרים ועבודות רבות, שכיחות התופעה והסיבות לה עדיין לא ברורות לחלוטין, ולכל ילד יש להתאים תכנית גמילה המתאימה לו.

מהי הרטבת לילה?

ילד מעל גיל 5 שמרטיב לפחות בשני לילות בשבוע במשך שלושה שבועות לפחות נחשב לילד שסובל מהרטבת לילה. החינוך לגמילה מחיתולים מתחיל לרוב בגיל שנתיים. שליטה בלילה תתפתח בטווח שבין חודשים לשנים לאחר השגת השליטה על מתן השתן במשך היום.

ישנם סוגים שונים של הרטבת לילה:

• הרטבת לילה ראשונית - הילד מרטיב בלילה מאז ומתמיד ומעולם לא נגמל.

• הרטבת לילה שניונית - חלפה תקופה של  שישה חודשים לפחות ללא הרטבת לילה, ולאחר תקופה ממושכת הופיעה שוב הרטבה. המקרים האלה נובעים לעיתים קרובות מאירועים משמעותיים המשפיעים על נפש הילד.

ישנם ילדים המרטיבים פחות משלוש פעמים בשבוע, וישנם ילדים המרטיבים יותר משלוש פעמים בשבוע ולעיתים בכל לילה ואף כמה פעמים בלילה. ככל ששכיחות ההרטבה גבוהה יותר, התגובה לטיפול יעילה פחות, והסיכוי להרטיב בגיל מאוחר יותר עולה אף הוא.

איך מטפלים בהרטבת לילה?

בעיקר יש לעבוד על הרגלי התרוקנות מסודרים, אם את/ה חושב/ת  שילדך/תך צריך הערכה רפואית  כדי לשלול בעיות אורגניות הגורמות להרטבת לילה, על מנת להתאים לילד את הטיפול המתאים, חשוב להגיע למפגש עם יומן השתנה כדי לגבש הערכה ראשונית של הילד שסובל מהרטבת לילה.

החדשות הטובות: רוב הילדים מסתדרים ונגמלים  ללא טיפולים פולשניים או תרופתיים.

ד"ר רותי שרייבר, מומחית ברפואת ילדים,  מומחית בנפרולוגיה ילדים,בריאותא, באר שבע

ראשי > מרכז המידע > הרטבת לילה אצל ילדים
whatsapp iso image The Butterfly Button