איזון דסליפדמיה/ כולסטרול (שומנים בדם)

טרשת העורקים, על מאפייניה השונים, מהווה סיבה עיקרית לתחלואה ולתמותה בחולי סוכרת. מחקרים העלו כי שני הגורמים בעלי התרומה הגדולה ביותר לסיכון לתחלואה כלילית בחולי סוכרת הם רמת LDL-כולסטרול (Low Density Lipoprotein Cholesterol) ורמת HDL-כולסטרול (High Density Lipoprotein Cholesterol). . נתון זה מדגיש את חשיבות הטיפול בגורמי סיכון אלה במניעת תחלואה ותמותה בחולי סוכרת.

גורמים להיפר-כולסטרולמיה ולהיפר-טריגליצרידמיה:

 

הסיכון להיפר-כולסטרולמיה ולהיפר-טריגליצרידמיה מושפע מאורח חיים, ממחלות מסוימות או מגורמים טבעיים דוגמת גיל ותורשה.

באשר לאורח החיים, הרי שלהרגלי תזונה קיים משקל חשוב: מספר סוגים של שומנים אותם אנו אוכלים ואף צריכה מוגזמת של אלכוהול מעלים את רמות כולסטרול ה  LDL-וטריגליצרידים בדם.

סוגי המזון המגבירים את הסיכון הם עתירי שומן רווי הנמצא בבשר אדום, בנקניקיות, בגבינות קשות וחצי קשות ובשאר מוצרי חלב עתירי שומן; שומן טרנס שהוא חומר שומני אשר נוצר בתהליך תעשייתי שהופך שמן נוזלי למוצק ונמצא במרגרינה, בעוגות ובעוגיות, בקרקרים, בצ'יפס, בפופקורן ובחלק ניכר ממזונות מהירי הכנה, כגון אבקות מרק ותבשילים מהירי הכנה.

יש להימנע גם מכולסטרול הנמצא בחלמון של ביצים, בכבד ובאיברים פנימיים אחרים אף כי צריכת ביצים מתונה, כאשר המצב הבריאותי תקין, אינה מסוכנת ואף מהווה מקור טוב לויטמין.E   

צריכה מתונה של משקאות אלכוהוליים, ובייחוד יינות אדומים (לגברים שני משקאות ליום, לנשים אחד בלבד) בריאה ללב בשל התרומה לעלייה בכולסטרול הHDL- אולם צריכה מופרזת עלולה להביא לעלייה ברמות כולסטרול ה LDL וטריגליצרידים.

העדר פעילות גופנית, עישון ועודף משקל מעלים את רמת כולסטרול ה LDL-וטריגליצרידים ומוריד את רמת כולסטרול הHDL-. כמו כן, מחלות שאינן מטופלות כיאות, דוגמת סוכרת, תת-פעילות של בלוטת התריס, אי-ספיקת כליות, דלקת הלבלב וחסימות בדרכי המרה, עלולות להביא לעלייה ברמות כולסטרול ה LDL-וטריגליצרידים.

גורמי סיכון טבעיים:

·         היסטוריה משפחתית של רמות שומנים גבוהות בדם – היפר-כולסטרולמיה משפחתית היא הפרעה תורשתית הנובעת מפגם גנטי שמונע מהגוף לסלק כולסטרול .LDL התוצאה היא רמה גבוהה של כולסטרול שעלולה להביא לטרשת עורקים כבר בגיל צעיר. קיימות גם מספר הפרעות גנטיות שגורמות להיפר-טריגליצרידמיה.

·         היסטוריה משפחתית של התקף לב או שבץ מוחי -  הסיכון לרמות גבוהות של שומנים בדם עולה כאשר יש במשפחה אב או אח מתחת לגיל 55, או אם או אחות מתחת לגיל 65, שעברו התקף לב או שבץ מוחי.

·         גיל ומין – ככל שעולה הגיל, כך עולה בהתאמה הסיכון הטבעי לרמות כולסטרול LDL גבוהות. עד גיל 55 בקירוב יש לנשים רמות נמוכות יותר של כולסטרול בהשוואה לגברים. מגיל 55 ומעלה קיימות רמות גבוהות יותר אצל נשים.

·         קבוצת אתנית – אצל קבוצות אתניות שונות, ובהן הודים ופקיסטאנים, קיים סיכוי גבוה יותר לפתח היפר-כולסטרולמיה.

 

הטיפול בהיפר-כולסטרולמיה או בהיפר-טריגליצרידמיה:

 

כאשר מאובחנת היפר-כולסטרולמיה או היפר-טריגליצרידמיה, ימליץ בשלב ראשון הרופא המטפל על שינויים בהרגלי החיים, כגון תזונה דלת שומן רווי ופעילות גופנית. אם לאחר מספר חודשים לא תושג ירידה ברמת השומנים, ישקול הרופא לרשום תרופות להורדת שומנים בדם.

 

באשר לתזונה, מומלץ להקפיד על תזונה דלת שומן רווי ומפחיתת שומנים בדם וזאת באמצעות החלפת חמאה ומרגרינה בשמן זית אשר מכיל שומן חד-בלתי רווי, החלפת בשר בקר וכבש בבשר רזה כמו עוף, החלפת אוכל מטוגן באוכל צלוי, אפוי או מאודה, צריכת מוצרי חלב דלי-שומן, הכללה בתפריט השבועי של שתיים עד ארבע מנות דגי ים כגון דג מלוח, סרדינים, סלמון וטונה, כיוון שדגים מכילים חומצת שומן אומגה-3.

מומלץ לבנות תפריט יומי הכולל בכל ארוחה פירות וירקות וכן להחליף אכילת חטיפים בין הארוחות בצריכת ירקות ופירות. כן מומלצת צריכת לחם ופסטה העשויים מדגנים מלאים וצריכת אגוזי מלך ופקאן כחלק בלתי-נפרד בתפריט היומי.

ראשי > תחומי התמחות > איזון דסליפדמיה/ כולסטרול (שומנים בדם)
whatsapp iso image The Butterfly Button