נחירות ודום נשימה בשינה

מהו דום נשימה בשינה?
בשפה המקצועית - "דום שנימה חסימתי בשינה" (Obstructive Sleep Apnea). דום נשימה בשינה הינה הפרעת שינה שבמהלכה חווים הפסקות נשימה בשל חסימה בדרכי האוויר העליונות באופן מחזורי.

אפניאה – דום נשימה. חסימה מוחלטת של דרכי האוויר עקב רפיון השרירים והרקמות הרכות בגרון למשך 10 שניות לפחות.

לרוב ההפרעה מלווה בנחירות, גורמת לירידה משמעותית באיכות השינה ועייפות במשך היום למרות מספר שעות שינה מספק.

 

דום נשימה חסימתי בשינה הוא מצב שכיח, בעיקר בקרב גברים.

המצב משפיע יותר על גברים מאשר על נשים.

בישראל15% מהגברים לוקים בו, בהשוואה ל- 5% מהנשים,

סובלים מדום נשימה בשינה.

מלבד הנחירות והעייפות במשך היום, קיים לתופעה פוטנציאל לנזק רב. ללא טיפול, עלול דום נשימה בשינה להגביר את הסיכון ללקות במספר מצבים רפואיים אחרים לרבות מחלות לב, יתר לחץ דם, שבץ מוחי, השמנת יתר וסוכרת מסוג 2 ואף לסיכון מוגבר לתמותה בשל דום הנשימה.

איך מאבחנים את התופעה?
אבחנת דום נשימה בשינה נעשית בעזרת פוליסומנוגרפיה (בדיקה במעבדת שינה), בדיקה אשר בודקת במהלכה את איכות השינה ומנטרים את הטופל בכדי לבדוק את כל השינויים הפיזיולוגים המתרחשים במהלך השינה וקובעים את מספר הפסקות הנשימה במהלך השינה, רווי החמצן בדם, שלבי השינה, נחירות ופרמטרים נוספים.

 

מהו הטיפול בדום נשימה בשינה?

הטיפול בדום נשימה בשינה כולל שינוי באורח החיים וירידה במשקל וטיפול על ידי עזרים טכניים להורדת הסיכון לדום נשימה. הטיפול היעיל ביותר הינו על-ידי מסיכת  CPAPאיתה הם ישנים אשר יוצרת לחץ אוויר חיובי ומונעת סגירה של נתיב האוויר במהלך השינה.

 

כאשר חובשים את מסיכת הCPAP- במהלך כל הלילה, המכונה דוחפת בעדינות אוויר לתוך המסכה בזמן השינה, האוויר אשר יוצא מתוך המסכה יוצר לחץ אוויר חיובי אשר דוחף חמצן אל הריאות גם כשיש דום נשימה.  השימוש במסכת CPAP  הוכחה כטיפול היעיל ביותר לנחירות ומביאה לפתרון בעיית דום הנשימה בזמן השינה.

 

במקרים רבים, קיים קושי בהסתגלות למסכת ה-CPAP ובערך כמחצית מהמטופלים מתקשים להסתדר עם המסכה בשל גודלה  ובעקבות כך אינם מקפידים על הטיפול רציף ונכון. לחלקם ניתן להציע מספר סוגים של טיפול ניתוחי, בהתאם למיקום של החסימה בדרכי האוויר לאחר בדיקה וייעוץ של רופא מומחה בתחום.

ראשי > תחומי התמחות > נחירות ודום נשימה בשינה
whatsapp iso image The Butterfly Button